Miesto pobytu známe

Lucia Dovičáková, Na návšteve 2009, Krokus galéria

Krokus Galéria pripravila na prvý mesiac prázdnin výstavu Miesto pobytu (***). Tak, ako je pre túto galériu v mesiaci júli zvykom, predstavuje tu pod kurátorským vedením Gabriely Kisovej výber prác autorov, zastupovaných galériou. Na rozdiel od predošlých rokov však tentoraz siahla po ich starších dielach, keď jedným z jej motívov bola snaha uniknúť z nekončiacej sa honby za novotou a aktuálnosťou. Premyslený výber dokázal na malej ploche zladiť charakteristické diela rozdielnych autorov, spojené spoločnou myšlienkou, odkazom na miesto pobytu, priestor, v ktorom žijeme a ktorý nás definuje.

 

Tomáš Džadoň, Tradičný karaván, 2006, Krokus galéria
Tomáš Džadoň, Tradičný karaván, 2006, Krokus galéria

Výstavu otvára Tradičný karavan Tomáša Džadoňa z roku 2006.Projekt  vznikol počas jeho študentského pobytu vo Fínsku a jeho obsahom sú skice a model karavanu, realizovaného v podobe drevenice, zapojeného za moderný moderný džíp, ktorý ho ťahá. Už na prvý pohľad je zrejmá súvislosť s projektom dreveníc, postavených na paneláku, ktorého zrealizovanie pod názvom Pamätník ľudovej architektúry môžete podporiť tu (https://www.hithit.com/cs/project/185/pamatnik-ludovej-architektury?variant=b). V roku 2006 bolo Slovensko dva roky čerstvým členom Európskej únie a možno nad rámec autorovho zámeru nachádzame v jeho modeli dobrú alegóriu stavu, v akom sme do Európy vošli a v ktorom, koniec koncov, ešte stále sme. Vpredu moderný silný džíp, agresívny svojou mohutnosťou a vulgárny kanárikovožltou farbou karosérie a za ním zavesená sentimentálna spomienka na predindustriálne Slovensko, ktoré ešte aj dnes tvorí jediný reálny zdroj našej národnej identity.

 

Lucia Dovičáková, Na návšteve 2009, Krokus galéria
Lucia Dovičáková, Na návšteve 2009, Krokus galéria

Lucia Dovičáková je na výstave zastúpená dvoma obrazmi z rokov 2008 – 2009, z obdobia pár rokov po tom, ako ukončila školu. Oba sú silnými príbehmi, postavenými na momentkách z domáceho prostredia. Na návšteve zachytáva mladé dievča v excitovanej póze spolu s uschnutým kvetom falického tvaru.Dievča a kvet nám pripomenú niektoré obrazy Laca Terena, téma ženskej sexuality a spoznávania vlastnej idendity zase obrazy Kataríny Janečkovej. Dovičáková je v porovnaní s nimi striedma, to však neznamená, že by nebola silná. Obraz Home sweet home má silne autobiografický náboj. Žena, ktorá sa zastavila počas udržiavania svojho kráľovstva, hľadiac z okna, v klasickej kompozícii so svetlom, premietaným v pásoch cez spustené žalúzie, a k tomu temná dráma nepoznaného sveta votrelcov, ktoré nám odhaľuje prierez panelmi, tvoriacimi steny kuchyne.

 

 

 

 

 

 

 

Radislav Podoba, Ark, 2000, Krokus galéria
Radislav Podoba, Ark, 2000, Krokus galéria

Radislav Podoba je predstavený diptychom Ark z roku 2000, teda z obdobia, keď bol ešte na škole. Podoba je výborný krajinkár a veľmi sa nám páči, ako maľuje. Pozoruje krajinu a zachytáva ju v plnej sile nesentimentálnym spôsobom. Čln ležiaci popri ceste má krásny tvar, stále ma však nútil myslieť na to, aké by tieto dva obrazy boli bez neho. Loď prináša do obrazov príbeh práve vtedy, keď si vydýchneme, že je tu konečne niečo, čo je dobré a pritom oslobodené od príbehu či výkladu. Už tu nie je univerzálne tajomstvo temného lesa, ale iba konkrétne tajomstvo loďky pri ceste.

 

Dezider Tóth, Minimalistická cenzúra 1978, Krokus galéria
Dezider Tóth, Minimalistická cenzúra 1978, Krokus galéria

Nie je veľa autorov, ktorí dokážu umenie nachádzať a vytvárať s takou zdanlivou ľahkosťou ako Dezider Tóth. Turistické značenie z roku 1981 je pokrivené vedro s uhlím, nájdené v pivnici domu a prenesené do galérie s tým, že Tóth na jednu z brikiet uhlia vo vedre domaľoval červeno-bielu turistickú značku, čím spojil nielen zaprášenú pivnicu s čistotou galérie, ale aj „nízke” uhlie s „vysokou” turistikou. Séria pohľadníc s čiernymi geometrickými tvarmi nesie názov Minimalistická cenzúra a pochádza z roku 1978.Dôležitejšia ako snaha začierniť text tu bola snaha výtvarníka vytvoriť starostlivo komponované obrazy. Pekné by bolo vidieť tieto pohľadnice bok po boku s Kollerovými zabielenými novinovými stránkami.

 

Peter Kalmus, Zaujímavosti cestovného ruchu na Slovensku, 1995-2000, Krokus galéria
Peter Kalmus, Zaujímavosti cestovného ruchu na Slovensku, 1995-2000, Krokus galéria

Zaujímavosti cestovného ruchu Petra Kalmusa predstavujú v siedmich zväzkoch zbierku jeho fotografií, nazbieraných v rokoch 1995 až 2000 počas jeho ciest po Slovensku, a sú tu vystavené prvýkrát. Na všetkých fotografiách sú zachytené hrady a zámky, ktoré si ľudia postavili v záhradách svojich domov.Fascinujúca zbierka tvorivosti, hravosti, zručnosti i nevkusu, vytvorená s pozornosťou a dôslednosťou skutočného zberateľa. Fotografie sú vytlačené na hrubom plastovom plátne, používanom pri výrobe banerov a každú fotku dopĺňa informácia o loaklite a takisto údaj o výške vystaveného hradu. Fotografie sú, zrejme zámerne, až barbarsky technicky nedokonalé, tak ako to u Kalmusa občas býva. Práve v tomto prípade to však možno bolo na škodu veci.
Výstava Miesto pobytu v Krokus galérii bude otvorená do 31.7.2013.

Juraj Kováčik

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*